Me llamo Carlota Mantecón, soy una bailarina y coreógrafa de Canarias. En mi trabajo navego entre la coreografía, la danza, la performatividad o la curaduría.  Fabulo con coreografías entre lo singular y lo plural que destituyan la mirada individualista de la normatividad. Me relaciono con el sonido y con el tacto como sensibilidades somáticas y perceptivas desde las que explorar otros modos de convivencia.

En LAS VOCES investigo con la vibración de la voz desde el tacto para relacionarme con sonidos ocultos dentro del cuerpo, que se van revelando en un acto plural y fantasmagórico – estreno en 2024. UN MISMO MOVIMIENTO es un dispositivo escénico  sobre la huella y la memoria involuntaria que se recoge al moverse y al tocar, un dispositivo desde la música y la danza en colaboración con Luz Prado que presentamos en el museo  EAAC de Castellón.  DANCE, NO GOAL una pieza sobre bailarines mayores e historias de la danza post-moderna  estrenado en Eslovenia en 2020. ESTO NO ES UNA PRUEBA DE SONIDO es una pieza que amplifica el sonido del cuerpo al moverse desplazando las atenciones entre el sentido del tacto, del oído y de la vista. PRINCIPIANTES una práctica escénica con mujeres locales, amateurs y mayores de 60 años sobre la activación de un cuerpo colectivo. Curadora del programa de artes vivas LA CRESTA (danza y performance) en el museo TEA Tenerife Espacio de las Artes en 2020-2021.

Cómo bailarina y performer he colaborado con diversos artistas como Luz Prado, nibia pastrana santiago, Dario Barreto, Sara Reyes,  o Carmelo Fernandez en diversos contextos artísticos. He  trabajado con coreógrafos como Carmelo Salazar, Masu Fajardo, Jesús Rubio Gamo o Alexander Georgiev con el que actualmente sigo en gira con la pieza «Screensaver”.

….

Carlota Mantecón is a dancer and choreographer from Canary Islands, her work navigates through dance, choreography, performativity and curatorial practices. She studied in Barcelona first and continued her formation with a Postgraduate in Performance in London at LCDS.

“In my artistic practice I relate to the material, the sonic or the tactile, developing somatic and perceptive sensitivities as a starting point from which to explore other ways of coexisting. I fabulate with choreographies between the singular and the plural, in an attempt to displace the normative individualistic gaze.”

ONE SAME MOVEMENT is a scenic device in which the body, sound, light and space are manifested, producing non-hierarchical relationships through a constant exercise of listening to and from the trace in collaboration with the artist Luz Prado. Presented in EAAC Castellon Museum / DANCE, NO GOAL a piece of fiction about dance stories of postmodern dancers in collaboration with Luz Prado and Tamara Ascanio. Premier in PTL Lubliana Theater 2020 // THIS IS NOT A SOUND CHECK starts from the desire to move the visual attention of the dancer towards a more sensorial and perceptive space through sound. Premier in FAM 2019 // PRINCIPIANTES is a scenic device with women over 60 years of age around about a collective body. In the last 5 years, she has collaborated with more than 90 women from the national and regional territory, stretching the possible intersections between the theater space, the museum, the town square, the park or an electronic music festival, places where we have shared the practice with the public. // LA CRESTA (dance and performance) 2020-2021, she curated this program of new languages of stage creation in TEA Tenerife Espacio de las Artes museum.

As a dancer and performer she has collaborate with diverse artist like Luz Prado, nibia pastrana santiago, Tamara Ascanio, Dario Barreto Damas, Sara Reyes or Carmelo Fernandez in several context and she also worked with choreographers such as Jesús Rubio Gamo, Masu Fajardo, Carmelo Salazar, or Alexandar Georgiev with whom she is currently on tour with the piece Screensaver.